American Boulevard
Díváte se na, zdá se, nejkrásnější část muzea. Co pro vás můžeme udělat více, než vás teleportovat rovnou na ulici padesátých, nebo šedesátých let New Yorského předměstí? Najednou jste tam. Jste součástí historie a stačí přivřít oči. Vlastně ani nemusíte.
Dobový bar, barber shop, nebo policejní stanice. Prostě jste na ulici, stačí se rozhlédnout. Vítejte do světové kvality muzeální prezentace, vítejte do nekompromisně zpracované budoucnosti našeho muzea. Naše budoucnost tkví v minulosti.
Vybrali jsme z American Boulevard
Oldsmobile Delta z roku 1956. V tomto roce se krom tohoto auta narodil například Mel Gibson, Ingemar Stenmark anebo Tom Hanks. Delta je stejnojmenné označení vývojové řady balistických raket, které NASA využívala pro svůj kosmický program. Téma letů do vesmíru bylo velmi módní, a proto automobilky neváhaly trendově pojmenovávat své vozy. Delta z roku 1956 je fabrickým označením Oldsmobile 88, s motorem 5,3 litrů o výkonu 230 koní. Výkon ve své době vysoce převažoval nad standardy a proto se v mnoha materiálech tento vůz jako první na světě spojuje s pojmenováním „muscle car“.
V červenci roku 1962, tedy v roce tzv Karibské krize proběhl přesun sovětských raket typu Sandal a Skean na území Kuby. Americká rozvědka selhala, jelikož se to prezident Kennedy dozvěděl až o téměř měsíc později. Přestože prezident Chruščov popíral informace o přesunu vojenského materiálu, na leteckých snímcích byl patrný postup vyzbrojování Kuby ze strany Sovětů. V tomto automobilu, v této době, cestoval polský občan s americkým vízem, který pracoval na velvyslanectví ve Varšavě. Měl namířeno do Vídně a přes Československo tranzitoval. Tento pán pracoval pro CIA a na palubě vozu převážel mikrofilmy, na kterých byly zachyceny pozice raketových základen v oblasti kolem San Cristobalu, což je sto kilometrů od Havany. Celkový počet snímků, pořízených pilotem majorem Richardem Heyserem v letounu U2 byl 928. Ve svitcích, které byly ukryty v levém horním rohu stropnice jich bylo 115. Zatím neznáme jméno řidiče, nicméně s jistotou víme, že překročil hranice Československa, ale na hraničním přechodu Dolní Dvořiště byl odstaven celní službou k detailní prohlídce. Věděli, co hledají a šli najisto. Pinzetami vytáhli svitky mikrofilmů a na místě automobil propadl státu, což je zaneseno i do velkého technického průkazu. Řidič – agent si šel „sednout“ a byl později vyměněn za jiného agenta, což nebylo v té době nijak neobvyklé. Delta nakonec do Vídně dojela, ale již ve vlastnictví státu a byla přidělena ochrance velvyslance Dr. Karla Petrželky. Ještě před revolucí byla zakoupena sběratelem v Blansku, pak prodána do Mladé Boleslavi a dnes je u nás…
1956
Rok výroby
5,3l
Objem motoru
14 250
Vyrobených kusů
"Olda" v celé své kráse
Prohlédněte si naše